Posjetite

Udruga Zamisli je korisnica institucionalne podrške Nacionalne zaklade za razvoj civilnoga društva za stabilizaciju i/ili razvoj udruge

Za sadržaj objavljen na ovim stranicama je isključivo odgovorna Udruga Zamisli i ne može se smatrati službenim stavom Europske unije.

logo poywq

logo logbook

Tražilica

Čemu služe javni wc-i za osobe s invaliditetom?

Grad Split je veoma turistički, sve vrvi od turista. Promet se odvija kopnenim i morskim putem. Već nekih desetak godina putujem na relaciji Ivanić – Grad, Zagreb, Split, Vela Luka gdje odlazim na rehabilitaciju i obrnuto. Tako primječujem pomake pristupačnosti za osobe s invaliditetom kao i nedostatke.

Vraćala sam se iz V. Luke. U ranim jutranjim satima stigla sam u Split katamaranom. Imala sam par sati čekati autobus za Zagreb, znajući kako je teško naći u Splitu javni wc za osobe s invaliditetom, otišla sam u luku. Natpis za wc za osi-tetom je lijepo označen, pomislim kako ću brzo obaviti svoje fiziloške potrebe. Djelatnica mi kaže da malo pričekam, zauzeto je. Prođe desetak minuta, ne otvaraju se vrata, upitam djelatnicu: da li je zaista zauzeto i da li je osoba s invaliditetom? Da, da, zauzeto je i osoba je s invaliditetom.

Strpljivo sam pričekala još nekih desetak, petnaest minuta i opet se vrata ne otvaraju. Već sam mislila da odem u wc koji nije prilagođen za osi-tetom, iako je vrlo teško ući u njega, pa sam ipak odlučila ostati dok se ne otvore vrata. Ponovo sam upitala djelatnicu: da li ste zaista sigurni da je zauzeto i da je osoba s invaliditetom, već je prošlo pola sata od kad sam tu. Da, zauzeto je, mislim da je osoba s invaliditetom. Zamolila sam djelatnicu da požuri osobu da izađe van, bilo mi je već zaista potreba. Kroz par minuta se konačno otvaraju vrata, a kad tamo izađe osoba sa «vrlo teškim invaliditetom» na visokim potpeticama, kratka minica, majica s velikim dekolte irezom da se vide grudi, našminkana, velike sunčane naočale i raspuštena kosa. Pomislim baš ima «vrlo teški invaliditet» s kojim se može nositi bez problema.

Kad sam ušla u wc ugledala hrpu stvari od wc papira, kante, metle, sapuni, cipele od djelatnica, no donekle se može poslužiti. Kritizila  sam djelatnice, kako nije nimalo lijepo kako wc za osi-tetom služi za osobe koji nemaju invaliditet kao i za skladište. Bilo bi vrlo neugodno da vam dođe inspekcija da platite kaznu i da nije zgodno kako imaju skladište u wc-u. Na to se djelatnic protivila, a kolegica joj kaže: šuti djevojka ima pravo, mogli bi nas kazniti. Ovaj događaj je bio prošle godine.

Ove godine kad sam svratila vidjela sam da je vrijedila kritika, ali ne sasvim. Još imaju wc-e za skladište, no nešto u manjem obimu, može se pristojno poslužiti. Primjetila sam na autobusnom kolodvoru također wc za osi-tetom, ali sam kasno uočila pa nisam stigla izvidjeti situaciju.

Nije samo u Splitu da wc-e za osobe s invaliditetom služi za skladište već je većinom svugdje tako. Mislim da nas društvo još ne shvaća dovoljno i ne prihvaćaju kao ravnopravne, da i mi imamo potrebu kretati se po javnim mjestima kao i putovati. Trebamo što u većem broju izlaziti da nas se vidi da smo tu i da želimo putovati, kretati se, živjeti i disati punim plučima.
Ipak malo šećera na kraju. Ove godine sam plovila na novom brodu Jadrolinije. Brod, « Korčula « je lijepo opremljen, udoban. Ugodno su me iznenadile pomične stepenice tako da sam bez problema došla na palubu u svojim kolicima. Posada je bila veoma susretljiva, časnik mi je pomogao kod ulaska i silaska kao i drugim osobama s invaliditetom za svaku pohvalu. Mogu biti primjer drugim prijevoznicima.